superlativ

Det är lite hemskt när man inser att man inte alls är allmänbildad. Det gjorde jag igår nämligen -än en gång ska jag väl säga.. jag inser det  varje gång det är någon högtid och alla syskonen med respektive sätter dig ner och spelar TP.
Igår insåg jag det när jag, Nathalie och Micke (Tetra packet) var och quizade på kulturen. Jag har nog alltid sett mig som smart, men jag börjar förstå att det inte är samma sak att vara smart som att ha ett läshuvud. Prov och tentor har aldrig varit några problem för mig, men att komma ihåg saker jag lärt mig efter att tentorna är över, det är en helt annan femma.
Men nu tänkte jag iaf bidra till ett mer allmänbildat Sverige genom att berätta lite av det jag lärde mig på Quizet igår.

Vi börjar med de lättaste:

Ön som Nelson Mandela satt fången på heter Robben island (viktigt!)
Java-graven ligger i indiska oceanen och marianergraven i Stilla havet (det är för övrigt världens djupaste)
Böjningen av adjektiv som slutar på -ste typ snyggaste, roligaste, dummaste kallas superlativ. (Jag kom ihåg när Helena -världens bästa lärare lärde oss det på mellanstadiet! tyvärr kom jag bara ihåg namnet..)
BNI står för brutto national index
Ämnet som finns i dyra parfymer som gör att partiklarna hålls samman kallas ambra och är valspya!
När en person pratar och ingen lyssnar på den kallas han/hon en apelsintalare. Tidigare när det var tråkiga talare i riksdagen kunde man nämligen gå ut och äta en apelsin under tiden..

Nu känner jag att jag har dragit mitt strå till stacken.. sen känner jag mina stammis-bloggläsare så pass bra att jag vet att ni inte kommer orka läsa igenom detta, men NU är det ert problem och ligger helt i era händer =)

Nu ska jag upp till maskinhuset och käka middag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback